جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ 22 November 2024
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۹۹۵۷

جنگ نرم و هزینه هشتگ‌ها!

جنگ نرم و هزینه هشتگ‌ها!
جنگ نرم، پس از ورود جهان به عرصه فضاهای مجازی، شکل و شمایلی خاص و البته بسیار گسترده به خود گرفت. معمولا در این نوع جنگ، تلاش می‌شود با استفاده از روش‌های معمول در فضای مجازی مانند هشتگ سازی، تاثیرروانی نسبت به کشورو ملتی خاص ایجاد شود. بنابراین، هشتگ در جنگ نرم بین دو یا چند کشور، به عنوان یک جنگ افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد و لابد این نوع جنگ افزار هزینه‌های خاص خودش را هم دارد؛ وگرنه چرا باید افرادی مانند رائفی پور، از بابت فاکتور شدن برخی هشتگ‌ها، توسط دیگرن عصبانی باشد؟
نویسنده :
آذر فخری

این افشاگری نیست، مطالبه‌گری است!   

شاید توئیت عباس عبدی، در رابطه با چانه‌زنی و عصبانیت رائفی پور نسبت به فاکتورکردن هشتگی خاص را، خیلی‌ها خوانده باشند، توئیتی که در آن اشاره به انقلابیونی می‌کند که درپی جعل فاکتورسازی از هشتگ‌های زیر پتویی هستند. زیرپتویی را هم می‌گذاریم به حساب همان جنگ نرم! حالا که دست رائفی پور از درآمد هشتگی که به گفته خودش، متعلق! به موسسه مصاف بوده-موسسه‌ای که حامی مالی آن مشخص نیست-خالی مانده، تشت این نوع هشتگ‎گذاری‎ها و هزینه‎کرد برای آن‎ها، از بام افتاده است. جنگ نرم در فضای مجازی با هشتگ یا با هر ترفند دیگری، مسلما متولی خاص خودش را در بدنه حاکمیت دارد و نهاد یا نهادهایی این نوع جنگ را فرماندهی و ساماندهی می‌کنند؛ کافی است در گوگل «مجازی‌های انقلابی» را جست‌وجو کنید تا با انواع کانال‌های تلگرامی-که فیلتر است!- و اینستاگرامی و توئیتری-که این هم فیلتر است!- مواجه شوید. این کانالها و صفحات مجازی، در زمینه هشتگ‌سازی فعال هستند، چرا که ما- مانند اغلب کشورهای جهان-درگیر جنگ نرم هستیم و باید از ابزارهای این جنگ استفاده کنیم؛ استفاده از ابزار، شامل افسران جنگ نرم هم می‌شود که احتمالا هزینه‌های خاص خود را دارند. نکته این که چنین جنگی، آن‌چنانکه رائفی‌پور گفته، خیلی هم فی‌سبیل الله نیست. که اگر بود صدای اعتراض او درنمی‌آمد!

 

اعتراضی که تشکیک و تردید مردم را پی دارد

 

اعتراض رائفی پور و افشای فاکتورسازی در تولید هشتگ، نشان داد که برای هشتگ‌سازی در فضای مجازی هم پول و هم نیروی انسانی هزینه می‌شود. در این میان تکلیف مردمی که با علاقه و احساس غیرت نسبت به وطن، این هشتگ‌ها را ری‌توئیت و استفاده می‌کنند، از این پس چه خواهد شد؟ آیا اکنون که متوجه شده‌اند در این فضا، به عنوان رقم و عدد محاسبه شده و برای استفاده از هشتگ‌ها، نفر به نفر، فاکتور شده و از آنان به عنوان محل کسب درآمد استفاده شده، در این جنگ نرم، دوباره همراهی خواهند کرد؟ شاید اگر از ابتدا این ماجرا روی واقعی خود را نشان می‌داد، مردم با جان و دل همراهی می‌کردند، همچنانکه در ۸ سال دفاع مقدس بسیاری بدون هیچ انتظاری از جان و مال خود مایه گذاشتند. اما دعوای بین مجازی‌های انقلابی در شرایط فعلی کشور، که افرادی خاص با استفاده از اهدافی خاص-و با نیتی غیراصیل- برای چنین فعالیت هایی کیسه دوخته و صرفه اقتصادی می برند، احتمالا موجب انزجار مردم از ترند کردن هشتگ‌ها و حداقل بی‌تفاوتی آنها شود. اما چه جای نگرانی؟! این انقلابیون مجازی می توانند-حتما هم چنین کرده‌اند- با بی شمار اکانت فیک، یک هشتگ را ترند کنند و پولش را بالا بکشند، حتی اگر هشتگ مال رائفی پور باشد. به هرحال جنگ- سخت یا نرم- همواره برای عده‌ای، منافع اقتصادی و اجتماعی خاصی داشته، همان برخی که با لباس افسران مجازی به میدان می آیند تا فقط غنیمت جمع کنند.

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

دادگاه لاهه حکم جلب صادر کرد | نتانیاهو بازداشت می‌شود؟!

چقدر از قطعی برق به خاطر استخراج بیت‌کوین است؟

جزئیات دیدار رئیس جمهور با وزیر خارجه سوریه | پزشکیان: ایران دست از حمایت از دوستان خود برنخواهد داشت

برنامه سپاه تا ۴ سال آینده رسیدن به مدار ۳۶هزار کیلومتری زمین است

قطعنامه حقوق بشری کانادا علیه ایران به تصویب رسید

توصیه می‌کنم کشورهای اروپایی از فرصت گفتگویی که دولت چهاردهم ایجاد کرده، استفاده کنند

گفتگوی تلفنی عراقچی با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای حکام آژانس

اوکراین برای نخستین بار با موشک دوربرد بریتانیایی «سایه طوفان» خاک روسیه را هدف قرار داد

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس غزه را وتو کرد

شیخ نعیم قاسم: حزب‌الله بر اساس ۲ مسیر میدان و مذاکره عمل می‌کند

رهبری شخصا به دکتر پزشکیان فرمودند با اصلاح قانون تابعیت قهری موافق هستم

مین‌گذاری بایدن سر راه ترامپ در اوکراین

گیر رسایی به ظریف، پچ‌پچ افزایش قیمت انرژی و تجمع معلمان در بهارستان

کلینیک ترک بی‌حجابی به کجا رسید

پیشنهاد سردبیر
زندگی